2018-12-04 14:25Pressmeddelande

Så fungerar digital förmedling av maskin- och transporttjänster

null

Förmedling av maskin- och och transporttjänster har traditionellt skett via mail och telefon. Den metoden innebär inte bara en stor risk för felkällor utan tar samtidigt mycket tid och det kan vara svårt att hålla reda på vad man sagt till vem och hur eller om mottagaren har återkopplat. Idag finns ett annat alternativ, nämligen digital hantering av inköp och avrop.

Sök maskin- och transporttjänster
Att sköta förmedlingen av maskin- och transporttjänster digitalt är enkelt. Kubicom fungerar som en plattform för dessa tjänster vilket innebär att ett företag som erbjuder exempelvis gräv- eller andra anläggningstjänster skapar ett konto och registrerar vilka fordon, maskiner och tillbehör till dessa som bolaget har. Leverantören fyller även i vilken miljöklass varje fordon har. Bolaget som söker tjänsterna skapar också ett konto. Därefter skapar beställaren en förfrågan där man specificerar vilka typer av tjänster och tillbehör som eftersöks.

Plattformen matchar automatiskt tillgång med efterfrågan
När förfrågan har skickats ut matchar systemet automatiskt den med de leverantörer som har rätt kompetens och geografiska position för det aktuella uppdraget. Leverantörerna får då ett pling i sin smartphone och ett mail i inboxen. Därefter är det upp till leverantören om man vill svara på uppdraget eller inte.

Beställare erhåller svar från leverantörer
När en eller flera leverantörer har svarat på förfrågan ser beställaren vilka företag som svarat och de kommentarer de eventuellt lämnat. Vem som får utföra vilket uppdrag väljs alltid av beställaren.

Leverantören utses
När beställaren bestämt sig för en leverantör skickas med ett knapptryck en bekräftelse till den aktuella leverantören att jobbet tilldelats och uppdraget kan starta!

Så fungerar Kubicoms digitala marknadsplats >

Effektivare maskin- och transportinköp

Kubicom är en oberoende maskin- och transportförmedlare som hjälper bygg och anläggningsföretag att köpa in maskin- och transporttjänster från centraler och enskilda maskin-/fordonsägare snabbare, effektivare och med ökad kvalité från start till slut. Genom Kubicoms unika cloudsystem utvecklat just för maskin- och transportbranschen automatiseras flea arbetsprocesser som tidigare varit helt manuella samtidigt som administrationen minskar och kommunikationen förbättras.

Kubicom drivs av ett team bestående av serieentreprenörer kombinerat med erfarna branschexperter och är ett helägt dotterbolag till CIMON Enterprise koncernen.