2024-04-30 09:28Pressmeddelande

Svevia tecknar ramavtal med Kubicom för minskad miljöpåverkan

Anna Franzén från Svevia & Atle Andersen från KubicomAnna Franzén från Svevia & Atle Andersen från Kubicom

Kubicom har tecknat avtal med Svevia om användande av Kubicoms plattform för digital insamling och hantering av order- och miljödata från dess leverantörer. En viktig del är att möjliggöra löpande insamling av bränsledata från fordon och maskiner.
Kubicoms plattform baseras på den nya BEAst 4.0 / Peppol standarden och där Svevia tar ett stort steg att införa denna både nationella- och internationella standard. Genom plattformen kan Svevia automatiskt ta emot digitala följesedlar från både egna resurser och anslutna leverantörer. Data från produktionen och dess miljöpåverkan samlas automatiserat och dagligen in från både maskiner, material, transporter och arbeten.

- “För Svevia är det viktigt att ligga i täten i Sverige när det gäller både kontroll och redovisning av miljödata med målsättningen att minska miljöpåverkan. Genom samarbetet med Kubicom kan vi på ett överskådligt sätt få denna kontroll och kunna fatta datainformerade beslut, samtidigt som vi ytterligare kan effektivisera våra processer och maximera hållbar kvalitet och prestanda. Vi har tidigare samarbetet med Kubicom i det nationella hållbarhetsprojektet ELSA, men också i ett pilotprojekt i Ljungby-regionen, så nu känns det naturligt att ta nästa steg”, säger Anna Franzén, Verksamhetsutvecklingschef, Division Anläggning på Svevia.

- “Att Svevia, precis som flera stora aktörer på den svenska marknaden, väljer Kubicoms plattform är glädjande då det visar på det växande behovet och vår förmåga att automatiserat samla in miljödata och därmed affärsdata i realtid. Kubicoms lösning är byggd just för att hantera detta, både för stora företag som Svevia men också för små enskilda leverantörer ute på fältet. På Kubicom har vi som målsättning att vara den ledande aktören när det gäller innovation och digitalisering inom bygg- och anläggningsområdet och där enkelhet i användande i kombination med automatiserad klimat- och hållbarhetskontroll är en av våra styrkor. Tillsammans med Svevia och andra aktörer skall vi se till att Sverige ligger i framkant när det gäller hållbarhet och är en förebild på vad som kan uppnås”, säger Atle Andersen, VD på Kubicom.

Om Svevia

Svevia bygger grunden i svensk infrastruktur i små och stora projekt, enkla och komplexa, och alltid med så lite negativ inverkan som möjligt på människor och miljö. Vi är ledande på drift och underhåll och ett av de största anläggningsföretagen i Sverige.

Kubicom är en plattform skapad för entreprenad- och infrastrukturprojekt med hållbarhet i fokus. Plattformen möjliggör för våra kunder att digitalt skicka och ta emot order- och miljödata och automatiserar tidskrävande manuella arbetsmoment för dokumentation och datafångst. Kubicom synliggör avvikelser, ökar medvetenheten och skapar förutsättningar för både effektivisering och reduktion av miljöpåverkan.

Atle Andersen
Atle Andersen